S16 Ełk – Knyszyn
Planowany odcinek S16, zwany roboczo Ełk – Knyszyn, przecina Biebrzański Park Narodowy w okolicy miejscowości Osowiec Twierdza i Szafranki. Droga na tym odcinku ma być elementem trasneuropejskiej trasy tranzytowej zwanej potocznie Via Carpatia. Planuje się drogę klasy ekspresowej dwujezdniowej po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Uwaga: niektóre pliki są dużych rozmiarów. W przypadku wolnych łączy ściągnięcie ich może trwać wiele minut, a nawet zakończyć się błędem transmisji. Nie zalecamy ściągania tych plików na urządzenia mobilne.
Materiały prezentowane przez projektanta w listopadzie 2020 r.
Na tym etapie planowane są 3 warianty idące w jednym korytarzu wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 65. Różnice pomiędzy wariantami są nieznaczne i dotyczą przejścia przez dolinę Biebrzy oraz ominięcia Moniek. Z planów przebiegu prezentowanych przez projektanta w listopadzie 2020 r. wynika, że droga nie jest planowana od miasta Ełk. Początek każdego z analizowanych obecnie wariantów jest w węźle Guty na wschód od miasta Szczuczyn. Następnie droga szerokim łukiem przechodzi niedaleko miasta Grajewo i zmienia przebieg z północno-wschodniego na południowo wschodni. Wariant 1 przecina Biebrzę w miejscowości Osowiec Twierdza i jest prowadzony wzdłuż istniejącej linii kolejowej (planowanej linii dużej prędkości Rail Baltica) i DK65. Warianty 2 i 3 przecinają dolinę Biebrzy w okolicy wsi Szafranki. Wszystkie warianty łączą się ze sobą w węźle Knyszyn. gdzie jest koniec opracowania.
Orientacyjny przebieg trzech wariantów S16 0,338 MB
Legenda do planów sytuacyjnych 73,9 MB
Plan sytuacyjny wariantu 1 43,7 MB
Plan sytuacyjny wariantu 2 43,0 MB
Plan sytuacyjny wariantu 2 38,3 MB
Przekroje normalne 2,63 MB
Uwaga: w korytarzu tym S16 nie jest planowana zamiast istniejącej DK65, ale obok. Obecna droga krajowa byłaby jedynie zdegradowana do klasy wojewódzkiej, a miejscami do gminnej.
Jako, że planowana S16 miałaby nie dochodzić do Ełku, tylko łączyć się z S61 w pod Szczuczynem, połączenie z Ełkiem dla ruchu tranzytowego maiałoby być realizowane z wykorzystaniem S61 (Via Baltica). Dla obsługi dużego ruchu lokalnego pomiędzy Grajewem a Ełkiem projekt zakłada zbudowanie obwodnicy Grajewa w ciągu DK65 po zachodniej stronie miasta.
Plan sytuacyjny obwodnicy Grajewa w ciągu DK65 73,9 MBJako korytarz alternatywny na tym etapie rozpatruje się przebieg drogi ekspresowej w korytarzu drogi krajowej nr 8. Początek trasy byłby w węźle Raczki na obwodnicy Augustowa, a koniec w węźle Knyszyn. Korytarz ten odbiega od założonego przebiegu tego odcinka S16 z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2016 r.
Mapa orientacyjna korytarza alternatywnego 9,89 MBUproszczone Studium Korytarzowe
Etap I STEŚ
Na tym etapie STEŚ analizowano 6 korytarzy możliwego przebiegu drogi ekspresowej S16.
Opinia WSzW w Białymstoku z dnia 05.04.2019 0,81 MB
Opinia WSzW w Olsztynie z dnia 18.06.2019 0,81 MB
Legenda do planów sytuacyjnych 0,36 MB
Korytarz A: Plan sytuacyjny 175 MB Profil 7,41 MB
Korytarz B: Plan sytuacyjny 128 MB Profil 5,99 MB
Korytarz C: Plan sytuacyjny 162 MB Profil 6,14 MB
Korytarz D: Plan sytuacyjny 153 MB Profil 7,42 MB
Korytarz E: Plan sytuacyjny 199 MB Profil 7,65 MB
Korytarz F: Plan sytuacyjny 128 MB Profil 5,66 MB
Przekroje poprzeczne 0,81 MB
Miejsca konfliktowe 1,71 MB
Typy siedlisk przyrodniczych 83,4 MB
Obszary chronione 90,2 MB
Korytarze migracyjne zwierząt 80,9 MB
Sposób użytkowania terenu 83,6 MB
Zniorcze zestawienie uwarunkowań środowiskowych 121 MB
Sieć dróg TEN-T 2,07 MB
Natężenie ruchu istniejącego 3,16 MB