S16 Ełk – Knyszyn

Planowany odcinek S16, zwany roboczo Ełk – Knyszyn, przecina Biebrzański Park Narodowy w okolicy miejscowości Osowiec Twierdza i Szafranki. Droga na tym odcinku ma być elementem trasneuropejskiej trasy tranzytowej zwanej potocznie Via Carpatia. Planuje się drogę klasy ekspresowej dwujezdniowej po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Uwaga: niektóre pliki są dużych rozmiarów. W przypadku wolnych łączy ściągnięcie ich może trwać wiele minut, a nawet zakończyć się błędem transmisji. Nie zalecamy ściągania tych plików na urządzenia mobilne.

Materiały prezentowane przez projektanta w listopadzie 2020 r.

Na tym etapie planowane są 3 warianty idące w jednym korytarzu wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 65. Różnice pomiędzy wariantami są nieznaczne i dotyczą przejścia przez dolinę Biebrzy oraz ominięcia Moniek. Z planów przebiegu prezentowanych przez projektanta w listopadzie 2020 r. wynika, że droga nie jest planowana od miasta Ełk. Początek każdego z analizowanych obecnie wariantów jest w węźle Guty na wschód od miasta Szczuczyn. Następnie droga szerokim łukiem przechodzi niedaleko miasta Grajewo i zmienia przebieg z północno-wschodniego na południowo wschodni. Wariant 1 przecina Biebrzę w miejscowości Osowiec Twierdza i jest prowadzony wzdłuż istniejącej linii kolejowej (planowanej linii dużej prędkości Rail Baltica) i DK65. Warianty 2 i 3 przecinają dolinę Biebrzy w okolicy wsi Szafranki. Wszystkie warianty łączą się ze sobą w węźle Knyszyn. gdzie jest koniec opracowania.

Orientacyjny przebieg trzech wariantów S16 0,338 MB
Legenda do planów sytuacyjnych 73,9 MB
Plan sytuacyjny wariantu 1 43,7 MB
Plan sytuacyjny wariantu 2 43,0 MB
Plan sytuacyjny wariantu 2 38,3 MB
Przekroje normalne 2,63 MB

Uwaga: w korytarzu tym S16 nie jest planowana zamiast istniejącej DK65, ale obok. Obecna droga krajowa byłaby jedynie zdegradowana do klasy wojewódzkiej, a miejscami do gminnej.

Jako, że planowana S16 miałaby nie dochodzić do Ełku, tylko łączyć się z S61 w pod Szczuczynem, połączenie z Ełkiem dla ruchu tranzytowego maiałoby być realizowane z wykorzystaniem S61 (Via Baltica). Dla obsługi dużego ruchu lokalnego pomiędzy Grajewem a Ełkiem projekt zakłada zbudowanie obwodnicy Grajewa w ciągu DK65 po zachodniej stronie miasta.

Plan sytuacyjny obwodnicy Grajewa w ciągu DK65 73,9 MB

Jako korytarz alternatywny na tym etapie rozpatruje się przebieg drogi ekspresowej w korytarzu drogi krajowej nr 8. Początek trasy byłby w węźle Raczki na obwodnicy Augustowa, a koniec w węźle Knyszyn. Korytarz ten odbiega od założonego przebiegu tego odcinka S16 z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2016 r.

Mapa orientacyjna korytarza alternatywnego 9,89 MB


Uproszczone Studium Korytarzowe

Etap I STEŚ

Na tym etapie STEŚ analizowano 6 korytarzy możliwego przebiegu drogi ekspresowej S16.

TOM A – CZĘŚĆ OGÓLNA

W dokumencie m.in.:
– Ogólna charakterystyka opracowania
– Lokalizacja przedsięwzięcia
– Identyfikacja problemów do rozwiązania i celów projektu
– Koncepcja i uwarunkowania realizacyjne inwestycji

Przedmiotowa droga ma stanowić ważny element krajowej i europejskiej sieci dróg. Zapewnienia ciągło?ć przebiegu szlaku Via Carpatia na terenie Polski, przez drogi klasy S. Nowy odcinek drogi S16 będzie stanowił czę?ć międzynarodowego szlaku drogowego Via Carpatia, który został utworzony z inicjatywy strony polskiej podczas międzynarodowej konferencji „Jedna droga – cztery kraje”, która odbyła się w Łańcucie w dniu 27 października 2006 r., z udziałem ministrów do spraw transportu Litwy, Polski, Słowacji i Węgier.
Załączniki
Opinia WSzW w Białymstoku z dnia 05.04.2019 0,81 MB
Opinia WSzW w Olsztynie z dnia 18.06.2019 0,81 MB

TOM B – ROOZWIĄZANIA TECHNICZNE

W dokumencie m.in.:
– Stan istniejącej infrastruktury transportowej
– Parametry techniczne dla projektowanej drogi
– Projektowany przebieg drogi

Dokument zawiera opis stanu istniejącego, w tym funkcjonalność i zagospodarowanie terenu oraz opis zadania inwestycyjnego, lokalizację planowanej drogi, opis i przebieg analizowanych korytarzy, możliwe kolizje z istniejącymi obiektami chronionymi, opis obiektów inżynierskich, węzłów i skrzyżowań, konstrukcję nawierzchni, odwodnienia i możliwej lokalizacji Miejsc Obsługi Podróżnych.
Część rysunkowa
Legenda do planów sytuacyjnych 0,36 MB
Korytarz A: Plan sytuacyjny 175 MB       Profil 7,41 MB
Korytarz B: Plan sytuacyjny 128 MB       Profil 5,99 MB
Korytarz C: Plan sytuacyjny 162 MB       Profil 6,14 MB
Korytarz D: Plan sytuacyjny 153 MB       Profil 7,42 MB
Korytarz E: Plan sytuacyjny 199 MB       Profil 7,65 MB
Korytarz F: Plan sytuacyjny 128 MB       Profil 5,66 MB
Przekroje poprzeczne 0,81 MB
Miejsca konfliktowe 1,71 MB

TOM C – OCENA WPŁYWU NA BRD

W dokumencie m.in.:
– Dane wyjściowe do analiz, obliczeń i oceny BRD
– Analiza istniejącego stanu BRD
– Analiza prognozowanego stanu BRD
– Wyniki oceny BRD

„Oceny BRD” opracowana w toku prac planistycznych i projektowych dla zadania inwestycyjnego jest opracowaniem 6 wariantów korytarzy przebiegu potencjalnej trasy drogi S16. W opracowywaniu tych wariantów uwzględniono uwarunkowania techniczne wynikające z klasy i kategorii drogi, wymienione w poprzednim paragrafie. Uwzględniono wstępne uwarunkowania lokalne to jest zagospodarowanie terenu istniejącego przez który przebiega droga, ukształtowanie terenu pod względem morfologicznym, istniejącej sieci komunikacyjnej w tym drogowej, powiązania z istniejącymi drogami w zastanym kształcie.

TOM D – ANALIZA WPŁYWU NA ŚRODOWISKO

W dokumencie m.in.:
– Analiza środowiskowa
– Opis elementów przyrodniczych środowiska
– Wstępna ocena oddziaływania na środowisko
– Analiza możliwych konfliktów społecznych
– Sformułowanie puli rozwiązań w oparciu o przeprowadzone analizy i konsultacje
– Zestawienie opinii społeczeństwa

W niniejszej analizie, wszystkie analizowane korytarze rozpatrywane są na tym samym poziomie szczegółowości. Ze względu na małą szczegółowość dokumentacji projektowej sporządzonej na tym etapie – nie jest moąliwe jednoznaczne wskazanie jednego optymalnego wariantu, a jedynie wyznaczenie korytarzy do dalszych prac projektowych.
Część rysunkowa

Typy siedlisk przyrodniczych 83,4 MB
Obszary chronione 90,2 MB
Korytarze migracyjne zwierząt 80,9 MB
Sposób użytkowania terenu 83,6 MB

TOM E – KOSZTY ZADANIA INWESTYCYJNEGO

W dokumencie m.in.:
– Założenia kosztorysowania
– Zbiorcze zestawienie Kosztów

W ZZK ujęte są wszystkie koszty, które występują we wszystkich fazach procesu inwestycyjnego (w fazie przygotowania i realizacji przedsięwzięcia) dla wszystkich wariantów korytarza. Zbiorcze zestawienie kosztów wykonano dla 6 wariantów.

TOM F – PORÓWNAWCZA ANALIZA WIELOKRYTERIALNA

W dokumencie m.in.:
– Porównywane opcje projektowe
– Opis metody analizy wielokryterialnej
– Ocena wariantów według zdefiniowanych kryteriów i ich grup
– Wyniki analizy wielokryterialnej

Warianty realizacji przedsięwzięcia rozważane będą w następujących kryteriach:
> Techniczne;
> Środowiskowe;
> Ekonomiczno-społeczne.
Korytarz C uzyskał najwyższe sumaryczną ocenę wynikającą z analizy wielokryterialnej.

TOM G – OPINIE I UZGODNIENIA

W dokumencie m.in.:
– Ogólna charakterystyka opracowania
– Wykaz i kopie stanowisk i opinii, warunków i innych pism
– Ocena wariantów według zdefiniowanych kryteriów i ich grup
– Wyniki analizy wielokryterialnej

Przedmiotem tomu G – Opinie i Uzgodnienia jest zestawienie uzyskanych wstępnych stanowisk i opinii o które wystąpiła Jednostka Projektowa, wystąpień jakie wpłynęły po przeprowadzonych Spotkaniach Informacyjnych oraz korespondencji którą prowadzono w celu koordynacji rozwiązań projektowych w ramach opracowania Uproszczonego Studium Korytarzowego. Uzyskane opinie i stanowiska oraz korespondencja zostały zestawione tabelarycznie. Po analizie do każdego wystąpienia Projektant odniósł się w komentarzu.

TOM H – PODSUMOWANIE I WNIOSKI

W dokumencie m.in.:
– Opis w języku niespecjalistycznym
– Porównanie poszczególnych opcji
– Skutki realizacji inwestycji
– Rekomendacja wyboru korytarzy do dalszych analiz

Wynik oceny wielokryterialnej wskazuje, że lokalizacja drogi S16 w Korytarzu C przedstawia najlepszą potencjalną wartość pozytywną przy jednoczesnych najmniejszych skutkach negatywnych. Należy nadmienić, że Korytarz C w części przechodzącej przez obszar terenu zamkniętego Twierdzy Osowiec został negatywnie oceniony przez Wojewódzki Sztab Wojskowy w Białymstoku.
Część rysunkowa
Zniorcze zestawienie uwarunkowań środowiskowych 121 MB
Sieć dróg TEN-T 2,07 MB
Natężenie ruchu istniejącego 3,16 MB