Odpowiedź od Starostwa w Mońkach na pytania fundacji
Pragniemy państwa poinformować, że otrzymaliśmy odpowiedź od Starostwa Powiatowego w Mońkach na nasze zapytania w trybie dostępu do informacji publicznej.
Jednocześnie informujemy, że:
1.
Nieprawdą jest jakoby drzewa przeznaczone do wycinki miały zły stan
zdrowotny, były suche lub w jakiś sposób zniszczone. Na 446 drzew
przeznaczonych do wycinki takich drzew jest kilkanaście. Reszta to są
zdrowe drzewa, nie przejawiające żadnych objawów chorobowych.
2. Nieprawdą jest jakoby drzewa
rosły blisko „krawędzi drogi” (jak napisano w piśmie, a zapewne chodzi o
krawędź jezdni). Przy Carskiej Drodze pas pobocza wolny od roślinności
ma od 3 do 4 m (miejscowo nawet więcej). Drzew rosnących bliżej jest
dosłownie kilka i też nie stanowią one zagrożenia dla tych, którzy
przestrzegają ograniczenia prędkości do 50 km/h.Wg przepisów minimalny
pas pobocza dla drogi klasy zbiorczej może wynosić 1 metr. W przypadku
Carskiej Drogi ten parametr jest zachowany z o wiele większym naddatkiem
na całej długości od Laskowca do Osowca Twierdzy.
3. Nieprawdą jest
jakoby korzenie drzew powodowały spękania nawierzchni na „całej
długości drogi”. Zauważone spękania są podłużne lub rzadziej siatkowe i
mają typowy charakter uszkodzeń nawierzchni wywołany warunkami
atmosferycznymi lub nierównomiernym osiadaniem nasypu. Największe
uszkodzenia nawierzchni zaobserwowano na pierwszym odcinku od
skrzyżowania z DK65 do pierwszego zakrętu (odcinek około 1 km długości),
gdzie droga biegnie na nasypie wysokim na 1-1,5 m, a najbliższe drzewa
rosną ponad 5 m od krawędzi jezdni i w dodatku poza nasypem.
Przypuszczalnie uszkodzenia nawierzchni na tym pierwszym odcinku są
efektem tego, że droga w tym miejscu jest słabo zacieniona i latem
warstwa ścieralna zbytnio się nagrzewa, co przy mocno pracującym nasypie
może prowadzić do uszkodzeń. Przyczyn pękania wierzchniej warstwy
nawierzchni może być więcej, ale na pewno nie są to korzenie drzew.
4. Nieprawdą jest jakoby planowana wycinka poprawiła bezpieczeństwo na
tej drodze. Wizualnie szerszy pas korony drogi zachęci automatycznie
kierowców do jeszcze szybszej jazdy i wypadków będzie więcej oraz
wzrośnie ich ciężkość. To zasada znana drogowcom od czasu, gdy pierwsze
pojazdy mechaniczne zaczęły jeździć po drogach. Bezpieczeństwo może
poprawić jedynie przestrzeganie ograniczenia prędkości do 50 km/h i
egzekwowanie tego.
W załączeniu pismo od Starostwa i zdjęcia Carskiej Drogi wykonane przez nas 10 dni temu dowodzące, że nie ma podstaw (poza kilkunastoma oczywistymi przypadkami drzew suchych) do przeprowadzenia planowanej wycinki. Zresztą oceńcie Państwo sami.
