S16 Ełk – Knyszyn
Planowany odcinek S16, zwany roboczo Ełk – Knyszyn, przecina Biebrzański Park Narodowy w okolicy miejscowości Osowiec Twierdza i Szafranki. Droga na tym odcinku ma być elementem trasneuropejskiej trasy tranzytowej zwanej potocznie Via Carpatia. Planuje się drogę klasy ekspresowej dwujezdniowej po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Uwaga: niektóre pliki są dużych rozmiarów. W przypadku wolnych łączy ściągnięcie ich może trwać wiele minut, a nawet zakończyć się błędem transmisji. Nie zalecamy ściągania tych plików na urządzenia mobilne.
Materiały prezentowane przez projektanta w listopadzie 2020 r.
Na tym etapie planowane są 3 warianty idące w jednym korytarzu wzdłuż istniejącej drogi krajowej nr 65. Różnice pomiędzy wariantami są nieznaczne i dotyczą przejścia przez dolinę Biebrzy oraz ominięcia Moniek. Z planów przebiegu prezentowanych przez projektanta w listopadzie 2020 r. wynika, że droga nie jest planowana od miasta Ełk. Początek każdego z analizowanych obecnie wariantów jest w węźle Guty na wschód od miasta Szczuczyn. Następnie droga szerokim łukiem przechodzi niedaleko miasta Grajewo i zmienia przebieg z północno-wschodniego na południowo wschodni. Wariant 1 przecina Biebrzę w miejscowości Osowiec Twierdza i jest prowadzony wzdłuż istniejącej linii kolejowej (planowanej linii dużej prędkości Rail Baltica) i DK65. Warianty 2 i 3 przecinają dolinę Biebrzy w okolicy wsi Szafranki. Wszystkie warianty łączą się ze sobą w węźle Knyszyn. gdzie jest koniec opracowania.
Orientacyjny przebieg trzech wariantów S16 0,338 MB
Legenda do planów sytuacyjnych 73,9 MB
Plan sytuacyjny wariantu 1 43,7 MB
Plan sytuacyjny wariantu 2 43,0 MB
Plan sytuacyjny wariantu 2 38,3 MB
Przekroje normalne 2,63 MB
Uwaga: w korytarzu tym S16 nie jest planowana zamiast istniejącej DK65, ale obok. Obecna droga krajowa byłaby jedynie zdegradowana do klasy wojewódzkiej, a miejscami do gminnej.
Jako, że planowana S16 miałaby nie dochodzić do Ełku, tylko łączyć się z S61 w pod Szczuczynem, połączenie z Ełkiem dla ruchu tranzytowego maiałoby być realizowane z wykorzystaniem S61 (Via Baltica). Dla obsługi dużego ruchu lokalnego pomiędzy Grajewem a Ełkiem projekt zakłada zbudowanie obwodnicy Grajewa w ciągu DK65 po zachodniej stronie miasta.
Plan sytuacyjny obwodnicy Grajewa w ciągu DK65
Jako korytarz alternatywny na tym etapie rozpatruje się przebieg drogi ekspresowej w korytarzu drogi krajowej nr 8. Początek trasy byłby w węźle Raczki na obwodnicy Augustowa, a koniec w węźle Knyszyn. Korytarz ten odbiega od założonego przebiegu tego odcinka S16 z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 kwietnia 2016 r.
Mapa orientacyjna korytarza alternatywnego
Uproszczone Studium Korytarzowe
Etap I STEŚ
Na tym etapie STEŚ analizowano 6 korytarzy możliwego przebiegu drogi ekspresowej S16.
Opinia WSzW w Białymstoku z dnia 05.04.2019

Opinia WSzW w Olsztynie z dnia 18.06.2019

Legenda do planów sytuacyjnych

Korytarz A: Plan sytuacyjny


Korytarz B: Plan sytuacyjny


Korytarz C: Plan sytuacyjny


Korytarz D: Plan sytuacyjny


Korytarz E: Plan sytuacyjny


Korytarz F: Plan sytuacyjny


Przekroje poprzeczne

Miejsca konfliktowe

Typy siedlisk przyrodniczych

Obszary chronione

Korytarze migracyjne zwierząt

Sposób użytkowania terenu

Zniorcze zestawienie uwarunkowań środowiskowych

Sieć dróg TEN-T

Natężenie ruchu istniejącego
